zondag 28 februari 2016

Dropje in de disco






Drugs gebruiken, het lijkt tegenwoordig net zo normaal als je benen scheren, een dropje eten, je kat aaien of met je oma limonade drinken bij de Hema. Ik ging op onderzoek uit in het uitgaansleven in Amsterdam op een zaterdag avond. Waar ik na vier wijntjes toch wel een beetje vreemd gedrag begin te vertonen en de volgende dag met een flinke kater op bed lig, lijkt het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om drugs te gebruiken. Even voor de duidelijkheid: ik heb het hier niet over een jointje roken met een paar vrienden, heel hard lachen en daarna ontzettende honger krijgen. Maar het slikken, snuiven en spuiten van verschillende harddrugs. Vroeger werd alleen voor house-feesten een pilletje geslikt door (bijna) alle bezoekers, maar tegenwoordig blijkt dat je  geen kroeg of discotheek in Amsterdam meer in kan lopen zonder dat je mensen ziet die iets gebruikt hebben.
Verschillende plekken, verschillende mensen. In de gay scène lijkt het of er mensen zijn die drugs gebruiken alsof het een dropje is wat je door slikt. Verschillende malen wordt mij drugs aangeboden. Als ik vertel dat ik nog nooit iets anders gedaan heb dan alcohol drinken en een jointje roken word ik door mensen aangekeken alsof ik zojuist heb verteld dat ik van Venus kom en hier op aarde rondzwerf met het doel de wereld te verbeteren. 

Ondertussen heb ik net zulke grote kijkers van verbazing. Overal om mij heen zie ik het gebeuren. Het wordt niet meer verborgen en mensen lijken zich niet bewust van de risico's. Amsterdam staat bekend om de vele coffeeshops maar ik krijg het idee dat daar alleen nog maar toeristen zitten en de meeste (Nederlandse) feestgangers voor harddrugs kiezen. 
Iedereen die de behoefte voelt om iets te proberen moet dat vooral doen, maar ik heb die behoefte niet. Ten eerste ben ik altijd bang dat ik dood ga en ik sterf liever een helden- of natuurlijke dood dan dat er in de krant staat: ”Meisje nam een Xtc-pil en ging dood”. Daarnaast ga ik van wijn altijd al een beetje gek doen, wat zal er wel niet met me gebeuren als ik drugs gebruik? En als laatste, en niet geheel onbelangrijke reden, heb je wel eens naar het gezicht gekeken van iemand die iets heeft gebruikt? Dat is echt geen pretje. Het ziet eruit alsof iemand spasme, ADHD en last van stuiptrekkingen heeft.
Ik vind dit een behoorlijk barbaars fenomeen, iedereen kiest voor zichzelf. Drugs gebruiken is behoorlijk egoïstisch. Ze kiezen voor hun eigen genot en niet voor de gezamenlijke sfeer. Mensen zitten in hun eentje in een hoekje, helemaal in hun eigen trance. Ze hebben een eigen visie op de wereld en kiezen daar de bijpassende drugs bij. Aan de andere kant is er wel een gezamenlijke ‘drugs’ sfeer. Op een techno feest zie je weinig tot geen alcoholgebruikers. Heb je deze wel samen op een feest dan worden ze door elkaar niet begrepen. Ik zelf kies er voor om in de kroeg een biertje te drinken en samen een gezellige sfeer te creëren.
Geschreven door:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten