dinsdag 16 februari 2016

Vervoer in stijl





Vandaag waren we voor de tweede keer in Amsterdam op onderzoek uit naar romantisch en barbaars
Amsterdam. We kwamen aan met de trein en gingen te voet verder richting de Kalverstraat en Waterlooplein. Amsterdam staat bekend bij de toeristen als een echte “fietsstad”. Je ziet dat vrijwel iedereen in Amsterdam zich verplaatst met de fiets. Maar vandaag viel het mij in het bijzonder op dat er nog meer manieren zijn om je in stijl en gemak te verplaatsen door deze mooie stad. Natuurlijk kan je met de tram, de bus en de taxi maar dat is allemaal zo standaard. Waar mijn oog op viel waren de twee, voor mij meest duidelijke voorbeelden van barbaars en romantisch vervoer in Amsterdam. Ik heb het natuurlijk over het ritje met paard en wagen, in historische stijl en het vervoer met een moderne leenauto.


Het rijden met paard en wagen is echt iets van vroeger. Men verplaatst zich tegenwoordig niet zo snel meer met paard en wagen, het is nu eerder een bezienswaardigheid dan een gewoonte. Samen onder een deken in elkaars armen, achter paarden met koetsier, je laten leiden door de stad. Het klinkt als iets uit een romantisch zwijmel boek en zo voelt het tegenwoordig ook wel. Niemand gaat meer zomaar even met paard en wagen van A naar B. Logisch ook wel als je je bedenkt, dat er snellere en goedkopere manieren zijn om je te verplaatsen. De horizontale mens heeft geen tijd voor mooie, romantische ritjes. Ze moeten snel van de ene naar de andere plek kunnen, met zoveel mogelijk gemak en zonder teveel gedoe. De moderne ondernemer van nu heeft daar iets op gevonden om precies te voldoen aan de wensen van deze horizontale mens, de nieuwste uitvinding, de car2go.

De car2go is het nieuwste van het nieuwste op het gebied van vervoer en je verplaatsen in Amsterdam. Mensen willen, volgens mijn opvattingen, graag luxe en weinig gedoe. Het liefste zouden ze overal met de auto naartoe gaan, maar in Amsterdam is dat vrijwel onmogelijk; te druk, te smal en parkeren is duur.

Het principe van de car2go speelt in op veel van deze problemen. Wat houdt het precies in en hoe werkt het? Je meldt je aan bij de website van het bedrijf, en na vertoon van een geldig rijbewijs krijg je een pasje. Van het bedrijf staan meerdere car2go auto’s geparkeerd door heel Amsterdam. Met een app en je pasje kan je precies zien waar op dat moment een auto bij jou in de buurt staat. Wie er het eerste is, mag de auto gebruiken en er binnen Amsterdam mee rijden. Ben je bij je punt van bestemming? Dan zet je de auto gewoon daar weer netjes neer voor een volgende gebruiker die weer naar een andere plek in Amsterdam moet.
Zo zijn er minder auto’s in Amsterdam, mits iedereen hiervan gebruik maakt. Je hebt dan snel, luxe vervoer en geen gedoe met je auto, want je kan hem gewoon laten staan voor de volgende persoon. Super handig toch?



Dit kleine voorbeeld geeft ook mooi het contrast in Amsterdam weer. De oude romantische sfeer, in de stijl van de geschiedenis en steeds grotere invloeden van de gehaaste en moderne barbaarse cultuur. 

Ik ben in Amsterdam op de car2go auto's gaan letten, om te kunnen observeren wat voor type mensen nu eigenlijk gebruik maken van deze auto's. Ik zag dat voornamelijk twintig- en dertigers er gebruik maakten. Ik denk ook dat je de wat oudere generatie niet zo snel gebruik zal zien maken van deze verandering en nieuwe manier van reizen.
De jonge mensen die gebruik maakten van de auto's zagen eruit als jonge ondernemers; in pak, druk en gehaast in de weer, afgeleid door hun telefoon en
multitaskend. Deze mensen passen dus ook wel bij deze barbaarse verandering.
 

Welk vervoersmiddel past bij mij, meer romantisch of toch barbaars?
Paard en wagen is erg leuk en ook zeker erg romantisch, maar ik ben toch meer barbaars als het gaat om vervoer denk ik. Bij paard en wagen denk ik aan romantische films die ik gezien heb, dat is leuk om een ritje te maken door Amsterdam samen met je geliefde, maar zelf heb ik toch liever de leenauto. Zelf de controle hebben, lekker snel en makkelijk overal komen en een super leuk autootje. Nee als het gaat om vervoer, ben ik toch eerder barbaars; voor de futuritische vervoersmiddelen, met de nieuwste snufjes en lekker veel comfort.




Geschreven door:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten