vrijdag 18 maart 2016

Halte 2: Werk




Het is vandaag 17 maart, terwijl ik mijn ov pas uitcheck loop ik richting de uitgang van het centraal station in Amsterdam. Vandaag is een speciale dag en dat zeg ik niet omdat het wel de eerste lente dag van het jaar lijkt, maar omdat Stella, een vriendin van mijn opleiding, na lang wachten ein-de-lijk een tattoo gaat laten zetten. Een tattoo is niet voor even, maar voor het leven. Dat klinkt vreselijk afgezaagd, maar tatoeages lijken tegenwoordig steeds normaler te worden. 10 jaar geleden leek het wel alsof de tatoeages minder geaccepteerd werden dan vandaag de dag. Dit terwijl tatoeages natuurlijk allang in onze geschiedenis voor kwamen. Om meer te weten te komen over het werk van een tatoeëerder interview ik James Nidecker.


Waar het allemaal begon..
James vertelt dat hij ongeveer 4 jaar met tatoeëren bezig is, maar pas 3 jaar echt tatoeëert. Door zijn mbo multimedia kwam hij in aanraking met grafisch ontwerpen. Hier is dan ook zijn liefde voor ontwerpen begonnen.  James heeft veel gereisd, zo vertelt hij dat hij zelfs met zijn vriendin een tijd in Bangkok heeft gewoond. Waar hij voor het eerst getatoeëerd heeft. Bangkok heeft een totaal andere cultuur dan die wij hier kennen. Zo ook als het gaat om de tattoo, hoort het bij de cultuur en is de meest normale zaak van de wereld. Helaas komt daar ook bij dat het een stuk minder hygiënisch is. Waar wij in Nederland strikte regels hebben als het gaat om piercings en tattoos zijn deze niet terug te vinden in Thailand. Door het niet hygiënisch te werk gaan bij het zetten van een tattoo kunnen er complicaties komen, maar daarnaast kan de tattoo ook minder mooi uitpakken. Het oefenen met een tattoo machine wordt eerst geoefend op een varkenshuid (of een bananenschil). James vertelt dat de mensen in Bangkok niet zo secuur zijn en geen hoge eisen hebben, zeker niet als het gaat om design of kwaliteit. Zo zette hij al na 2 weken oefenen zijn eerste tattoo op een inwoner van Bangkok. De man was zo enthousiast dat hij meteen zei:”Dit is de mooiste tattoo die ik heb.”

Het grootste verschil tussen de tattoo’s in Nederland en Thailand is de originaliteit en kwaliteit. Mensen in Nederland willen over het algemeen iets unieks, waar er in Thailand toch een stuk minder creativiteit bij komt kijken. James geeft ook aan dat hij het ontwerpen een van de leukste dingen vind, samen een idee uitwerken tot de uiteindelijke tattoo. Een tattoo die meer is dan simpel inkt in de huid, maar die bij iemand past. Op de vraag “ben je dan eigenlijk een kunstenaar?” antwoordt James dan ook volmondig: “nee, ik ben een designer. Omdat in mijn ogen een kunstenaar zijn eigen ding doet en creëert wat hij zelf wil zien. Ik ben een designer, dit betekent dat ik graag samenwerk en ontwerp naar de wens van een ander. Wel heb ik natuurlijk mijn eigen kijk op een ontwerp, maar uiteindelijk gaat het om de klant.” Het verschil met 5 jaar geleden is voornamelijk dat er veel meer gewerkt wordt met dunne lijnen. Ook is het tegenwoordig steeds meer sociaal geaccepteerd in de maatschappij. Winkel personeel heeft vaak zichtbare tatoeages en (zichtbare) piercings.

Het mooie van de tattoo is (in mijn ogen) dan ook dat het al eeuwenoud is. Het lijkt alsof veel mensen hun huid als canvas zien en zo hier hun creativiteit, passie en levenswijze uiten. Doordat de tattoo eigenlijk een kunstwerk op het lichaam is zou ik eerder zeggen dat het romantisch dan barbaars is. Tatoeëren kan soms wel uren duren en het gaat dan zeker ook over kwaliteit boven kwantiteit. Natuurlijk zijn er ook tattoo shops die zonder afspraak en snel tatoeëren, maar de echte liefhebber weet natuurlijk waar hij moet zijn.  Wel komt de tattoo eerder barbaars over dan romantisch, toch denk ik dat dit meer te maken heeft met het imago van de tattoo. Als we kijken naar de romantische aspecten, dan neem ik hier als voorbeeld punk muziek uit eind jaren 70; zie je veel leer, wilde haren, piercing en tattoo’s. Toch was punk meer dan een muziekstroming, punk zette zich af van de maatschappij. Dit werd dan ook als rebels beschouwd, maar tattoo’s zien we terug in veel meer stromingen. Zo is het in de hiphop scene dood normaal om van top tot teen onder tatoeages te zitten. De westerse wereld raakt steeds meer gewend en in de ban van de tattoo’s.  Gaan we in de toekomst dit nog meer zien? Ik ben in ieder geval benieuwd!

Meer informatie over James Nidecker? Ga naar www.jamesnidecker.com


Geschreven door:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten